Kinamat som den smakar på restaurang

Hej! Nu tänkte jag berätta om en bok jag hittade i USA. Om kinamat och wok. Den visade såser som smakade ungefär som kinamat gör på restaurang. Detta har jag velat lära mig länge. Förr har jag provat att använda ostronsås men det blir inte samma sak. 
 
Nu tänkte jag berätta ungefär vad jag använder så får jag återkomma med ett mer detaljerat recept senare. 
 
Kycklingfond (finns att köpa på flaska i mataffären)
Sherry eller portvin (eller vin eller vinessens)
Soja eller sojasås
Lite redning typ mjöl eller maizena
Chilipulver
Vitlök
Ingefära
Spiskummin
Worchestershire sås
Vitvinsvinäger

Kommentarer
Lizzie säger:

kycklingfond!?

Svar: Kycklingfond är lite som flytande buljong på flaska. Du hittar det i vanliga mataffären såsom Ica eller Hemköp. Blir lite godare än buljong och används mycket i kinamat recept har jag märkt.
xveganx.blogg.se

2013-05-29 | 00:40:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback